När samhället går sönder

Det är något som gått sönder med Sverige som vi känner det. Där folkhemmet, kollektivavtal och jämlikhet var något vackert. Istället står vi här med en ojämlikhet som bara ökar.

Den gemensamma visionen om ett samhälle grundat på en stabil offentlig sektor har ersatts av marknadslösningar i tron på att konkurrensen från privata företag automatiskt skapar bättre och tryggare välfärd. I två decennier har vi varit på denna stegvisa resa: bort från jämlikhet, välfärd och jämställdhet och mot ett samhälle där alla får klara sig själva. Där själv är bäste dräng och personlig rikedom är viktigare än samhällets gemensamma framtid.

Ojämlikheten och de ekonomiska klyftorna fortsätter att öka. Enligt LO:s undersökning ”Makteliten”, publicerad i februari, har vi nu den största skillnaden på inkomst mellan industriarbetare och ekonomiska eliten på 70 år. Maktelitens inkomster skjuter i höjden och vanligt folk tvingas stå tillbaka.

Det är något som gått sönder när en VD på ett stort svenskt elbolag tjänar mer på en dag än vad en undersköterska tjänar på ett år. Det är något som gått sönder när en genomsnittlig topp-VD tjänar lika mycket som 91 barnskötare, 71 tågvärdar eller 69 målare. Är dessa VD:ars arbete så mycket mer värt än andras?

I femton år har löneskillnaderna mellan kvinnor och män minskat. Men enligt nätverket Lön hela dagen är trenden nu bruten. Efter klockan 16.12 varje dag jobbar kvinnor gratis, medan män får betalt för hela dagen, fram till klockan 17.00. Denna första maj är det därför dags att återigen rota fram banderollerna om ”lika lön för lika arbete”, organisera oss och skrika oss hesa.

Det är något som gått sönder när Sveriges ekonomiska elit kan sko sig på marknadsliberala lösningar medan vanligt folk kämpar för att sätta mat på bordet. Men det som är sönder kan också lagas. Och vi fortsätter kampen – outtröttligt.

Towe Bengtsson, vice gruppledare och kommunalråd för Vänsterpartiet Sundbyberg

Towe Bengtsson