Sommarlovet ska inte vara en fråga om klass

Idag har Sundbybergs barn och unga haft skolavslutning och nu hägrar sommarlovet.

En rolig och händelserik tid där resor, utflykter och aktiviteter står på schemat för vissa. Men en aktiv sommar är långt ifrån en självklarhet för många barn och unga. Sommaren är den tid då klasskillnaderna i vårt samhälle visar sig som allra mest.

Därför är vi väldigt glada och stolta över de satsningar vi i Sundbybergsmajoriteten gör på gratis sommarlovsaktiviteter. Att ha ett bra sommarlov ska inte vara en klassfråga.

Vicki Broberg Atak är vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden och har därför koll på alla satsningar vi i Sundbybergsmajoriteten gör på lovaktiviteter. Vi har frågat henne om de bästa tipsen på roliga och kostnadsfria sommaraktiviteter i Sumpan. Det här har vi fått till svar:

På Sundbyberg stads webbsida #Sumpanlov finns massor av roliga aktiviteter för barn och unga listade. Varje dag under sommarens tre första veckor anordnas Passa vidare på Rissne IP där barn och unga kan prova på olika aktiviteter, både inom sport, kultur och konst. Det finns även en app som heter SPARKS som staden tagit fram tillsammans med Sparks Generation som listar massor av gratisaktiviteter – från schack och E-sport till dans och kampsport. Det finns även möjlighet för barn och unga att testa på hantverk och konstutövning i stadens pop-up-workshops samt delta i en bokskattjakt med Sundbybergs bibliotek!

Sundbybergs stad har även olika typer av kollon, både idrottskollo och dans-och cirkuskollo! Dessa kostar pengar, men det går att söka bidrag för att delta.

För minstingarna finns det barnteater och sagostunder i både Tornparken och Marabouparken hela sommaren. Staden har också plaskdammar att svalka sig i när sommarhettan slår till.

Konstintresserade i alla åldrar kan gå en konstrunda genom Sundbybergs utomhuskonst genom att ladda ner mobilappen Kulturspåret eller spana in stadens Kulturkalender som samlar kulturevenemang året om!

Tack Vicki (på bild nedan) för tipsen och trevlig sommar full av aktivitet till er alla!