Sundbybergs stad motsätter sig regeringens planer på angiverilag

Tidöavtalet mellan regeringspartierna Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och samarbetspartiet Sverigedemokraterna innehåller ett förslag som innebär anmälningsplikt för anställda inom offentlig sektor. Sedan innan har regeringen aviserat att ett tilläggsdirektiv till den pågående utredningen om stärkt återvändandeverksamhet (ju 2022:12) ska presenteras med anledning av förslaget.

I en pressträff meddelade regeringen idag att de går vidare med planerna om att införa anmälnings- och informationsplikt för anställda inom offentlig sektor. Detta trots att förslaget sedan tidigare har mötts av utbredd kritik från fackliga organisationer, regioner och kommuner.

Den styrande koalitionen i Sundbyberg – bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet – riktar skarp kritik emot planerna. Med anledning av detta kommer Sundbybergs stads kommunstyrelse behandla en skrivelse till regeringen med uppmaningen att inte gå vidare med förslagen på dess nästa sammanträde den 11 september.

• Införandet av ett angiverisystem påminner om det samhälle som tvingade Anne Frank och många fler att leva gömda bakom bokhyllor. Sundbybergs stads medarbetare ska inte tvingas välja mellan att följa lagen och grundläggande etiska värden, Peter Schilling (S)
  • Förslaget om angiveriplikt är ovärdigt ett demokratiskt samhälle. Välfärdens anställda ska inte agera gränspoliser, Moisés Ubeira (V), kommunalråd och ordförande i förskolenämnden
  • Lärare ska ägna sin tid åt att lära ut kunskap till barn, inte åt att ange barn. Centerpartiet vill inte ha ett nytt Östtyskland, varken i Sundbyberg eller i Sverige, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd
  • Både som lärare och politiker är jag djupt oroad över det angiverisamhälle som den högerkonservativa regeringen vill skapa. Det försvårar inte enbart för mig och mina kollegor att göra vårt jobb, det riskerar att urholka tilliten till samhället i stort, säger Edit Holmqvist (MP), lärare och vice gruppledare.