Vår budget räddar välfärden från regeringens välfärdsslakt

Nu är Sundbybergs stads budget för 2024 klar!

Vänsterpartiets och hela Sundbybergsmajoritetens budget är nu ute. Det är budget nummer två i ett styre efter många år i opposition. Det är glädjande att se hur vi gemensamt, både inom Vänsterpartiet och tillsammans med övriga samarbetspartier i styret, dagligen gör allt vi kan för att värna om viktiga verksamheter och välfärden i Sundbyberg, med målet att skapa ett rättvisare och mer jämlikt samhälle.

Samtidigt kan vi inte undgå att vi befinner oss i en otroligt svår ekonomisk tid. Inflationen ökar, fler väntas bli arbetslösa, det är krig i vårt närområde, Israel har trappat upp våldsdåden mot Palestina och vi har en regering som inte prioriterar välfärden. Det skapar svåra förutsättningar för oss på kommunal nivå.

SKR har även tagit fram en rapport som visar hur staten minskat sin belåningsandel på bekostnad av kommunerna. Stora investeringar som till exempel med vatten och avfall får kommuner hantera helt själv numera, till skillnad från tidigare när staten bidrog med resurser till hälften. Med andra ord undviker staten stora och viktiga investeringar och låter istället kommuner axla hela ansvaret. Detta påverkar såklart ekonomin men också kommunernas möjligheter till större infrastrukturinvesteringar.

Medan regeringen duckar ansvar och skyller på inflationen, väljer vi i Vänsterpartiet att fortsätta ta ansvar.  Vi är rustade för att bära ledartröjan och visa att vi är förberedda. Vi kunskapen, engagemanget och väljarnas stöd att göra allt vi kan för att parera regeringens usla välfärdspolitik och agera krockkudde mot den högerkonservativ politiken.

Under lång tid har välfärdsarbetarna inom förskolan, skolan, äldreomsorgen och andra välfärdsverksamheter fått applåder i stället för bättre arbetsvillkor. Men vi vet att applåder varken skapar en bättre arbetsmiljö eller en mer hållbar arbetssituation. Trots att regeringen inte tillskjuter de resurser som behövs, justerar vi ramarna här i Sundbyberg för att rädda våra verksamheter från nedskärningar. Dessutom gör vi särskilda satsningar på just välfärdsarbetarna. Till exempel ökar vi bemanningen av sjuksköterskor inom äldreomsorgen, ser till att barnskötare, förskolelärare och personal inom hemtjänst, fritids och LSS-boenden får tillgång till arbetsskor. Vi kommer också utreda möjligheten att införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Allt detta i ett led att stärka staden som en god arbetsgivare och skapa mer hållbara förutsättningar för våra medarbetare.

Vi blundar inte heller för utmaningarna med de aktiva gängmiljöerna som slagit hårt mot olika områden i Sverige. Även om Sundbyberg inte påverkats i stor utsträckning av de uppgörelser som ägt rum är det viktigt att vi ligger steget före och fortsätter satsa på förebyggande insatser för att säkerställa att unga i riskmiljöer inte hamnar i brottslighet. Det gäller framför allt satsningar inom förskola, skola och kultur och fritid, samt samarbeten mellan olika verksamheter.

Vad gäller miljö och klimatområdet, slog vi redan inför budgeten 2023 in på en viktig väg. Det absolut mest avgörande är de 15 miljoner per år vi öronmärkt för grön omställning under hela mandatperioden. Totalt hela 60 miljoner. Det är investeringsresurser som verksamheter kan söka för att möjliggöra etablering av solceller, byte från oljepannor eller andra viktiga åtgärder för att ställa om i den egna verksamheten. Utöver detta fortsätter arbetet med att göra Rissne ängar till ett naturreservat och kontrollera luftkvaliteten i vår stad för att snabbt kunna genomföra åtgärder vid behov.

Inför denna mandatperiod var vi tvungna att göra flera viktiga ekonomiska ställningstaganden. Vi kunde konstatera att välfärden allt för länge varit underfinansierad. Den skattejustering på 35 öre som vi gjorde inför 2023 har gett oss ett lite bättre utgångsläge för resterande mandatperiod. Vi hade även en målsättning om att inte införa generella besparingar i våra verksamheter. I stället sa vi att alla våra förändringar ska vara välavvägda och individuellt beslutade. Vi ville även minska andelen utdelning från bolagen för att vi inte ska vara beroende av utdelningar för att ha en välfärd med hög kvalitet. Även här ser vi en förbättrad trend. Inför 2024 räknar vi med en minimal utdelning och för 2025 kommer vi med stor sannolikhet inte behöva det alls. Det var dessa ekonomiska ställningstagande vi gick till val på. Nu visar vi att vi håller vad vi lovat, genom att ta ansvar för utvecklingen i vår kommun och rädda våra verksamheter från regeringens välfärdsslakt.

Avslutningsvis, är detta en budget med välfärden i särskilt fokus. Vi tummar inte heller på klimat- och miljömålen och vi skapar en bättre ekonomisk sits. Som vänsterpartist är jag stolt över hur vi håller på vända utvecklingen rent ekonomiskt och hur vi lyckas stå emot regeringens välfärdsslakt. När regeringens beställer nedmontering av välfärden – då är vi i fronten av motståndet och höjer rösten – Rör inte vår gemensamma välfärd!

Läs budgeten i sin helhet här.