Enade kan vi bekämpa brottsligheten och våldet

Det som inte ska hända hände. Två skjutningar på en vecka är en sorglig vecka trots att ingen har kommit till skada. Det är ett misslyckande att kriminalitet och brottslighet har sina klor kvar i vår vackra kommun. När något sådant sker då blir det uppenbart att arbetet mot kriminalitet och brottslighet behöver intensifieras.

Som politiker har vi det yttersta ansvaret att införa reformer som skapar mer trygghet för våra invånare. Vi är trots allt valda för att ta ansvar. För att komma åt detta krävs en bredare förankring. Det kan inte avhjälpas med kortsiktiga åtgärder som byts ut när valen äger rum och styren förändras.

Vi partier är oense om mycket. Men alla vill bekämpa kriminalitet och gängvåld. Alla förstår nog också att förebyggande arbete behövs. Låt oss samtala om vad vi kan enas om här och nu. Det är dags för en partiöverskridande överenskommelse i Sundbyberg för att skapa en långsiktig strategi för att komma åt kriminaliteten och brottsligheten.

Även Vänsterpartiet instämmer i att det behövs resurser till polisen för att strategiskt ta tag i kriminalitet och våld när det sker. Men detta hindrar inte ny kriminalitet från att uppstå.

Kriminalitetens grogrund är ojämlikhet

Sverige är det OECD-land där ojämlikheten växer snabbast. Sundbyberg är inte undantaget. Det innebär att förutsättningarna för att kunna förverkliga sina drömmar skiljer sig åt markant mellan olika människor. Det handlar om grundläggande saker i livet som hur länge vi lever, hälsa, arbete, rätt till bostad, skola och trygghet. Ett ojämlikt samhälle skapar hopplöshet, desperation och osund tävling om status och pengar – ett ohållbart samhälle.

När klassamhället hårdnar växer brottslighet fram. Många ungdomar som inte ser någon väg framåt genom studier eller arbete, lockas av möjligheten att tjäna snabba pengar och vinna status genom brott. Kriminalitet är ett symptom av det samhälle vi lever i. Så länge ojämlikheten ökar i vårt samhälle och det finns barn och vuxna som lever under fattigdom och utsatthet så kommer inte skjutningarna att minska. Därför går det inte att satsa på krishantering och samtidigt föra en politik som ökar ojämlikheten.

Att stoppa våld och öka jämlikheten uppnås inte genom hårdare tag, fler poliser, övervakningskameror och knarkskrämmor. Vi måste komma åt grogrunden för det som faktiskt skapar problemen från början. Misslyckad skolgång, psykisk ohälsa, tuffa ekonomiska hemförhållanden och få framtidsförhoppningar är det vi måste åtgärda. Inte bara för de som lyckas och passar in, utan för alla. Gängkriminaliteten kretsar också mest kring narkotikahandel. Efterfrågan på narkotika är det som måste minska. Hjälp personer ur missbruk istället för att straffa dem!

Jämlikhet är ett mål att sträva efter i sig, men den hjälper oss också att klara alla andra mål. Det behövs kommunikation mellan preventiva och proaktiva åtgärder. Därför är samverkan mellan polis, sociala myndigheter och civila grupper viktig. Låt oss utöka denna och inhämta mer kunskap!

Även om inte alla partier delar vår syn på grogrunden till kriminalitet finns det nog mycket vi kan enas om. För Sundbybergs bästa, behövs det en dialog över partigränserna om vad som är bäst för Sundbyberg. Med detta uppmanar vi, uppmuntrar vi och gärna tar initiativ till samtal.

Moisés Ubeira
Gruppledare