Julkalendern: En återblick på det gångna året

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Idag sammanfattar Moisés Ubeiras året som varit, våra vinster och utmaningar och blickar fram mot 2021.

Vänsterpartiet i Sundbyberg vill ha ett jämlikt Sundbyberg där vi skapar bra livsmöjligheter för alla medborgare i kommunen. Vi vet att vi alla har olika förutsättningar för att förverkliga den bästa versionen av oss själva och därför måste vi alla också få olika verktyg för att lyckas. Med ett starkt Vänsterparti vänder vi dagens utveckling från nedskärningar, till att stärka kommunens verksamheter och bygga dem till de bästa.

2020 kommer gå till historien som ett ovanligt märkligt år.  Vi vet också att Vänsterpartiet har ett stort ansvar att axla – för att vända på besparingstrenden och peka ut vägen framåt när pandemin så tydligt visar kapitalismens svagheter. Här gör vi en kort återblick på några händelser under året. Följ med!

Pandemin slår till

Året började med nyheter om ett nytt virus som spreds i Kina. Sen var det i Österrike, sen i Italien och så Sverige. I Sundbyberg leder detta bland annat till att Krisledningsnämnden får sammankallas för första gången i modern tid. Restriktioner införs, nämnd- och fullmäktigesammanträden begränsas, råd ställs in och demokratin håller andan. Vilka ärenden ska få hanteras?

Det positiva är att partier lämnar ideologiska konflikter för att sluta upp kring en gemensam lösning för stadens bästa. Förståelsen är stor och stridsyxor är nedlagda.

Pandemin lever kvar

Under sommaren tror de flesta att situationen kommer förändras. Men hösten drar in och sanningen kommer ifatt oss – viruset försvinner inte. Krisen har blottat brister i verksamheter i många kommuner. Timvikarier, hög personalomsättning och nedskärningar i äldreomsorg och sjukvård visade sig inte vara så lyckat. Ekonomisk nedgång och storföretag räddas, men varför inte vanligt folk?

De politiska konflikterna blåses upp. Vårt förslag om att stoppa Förvaltarens årliga hyreshöjning och stoppa nedskärningar inom förskolan och äldreomsorgen blir inte bönhörda. Styret med Socialdemokraterna i spetsen har slagit in på en besparingsväg som slutligen leder till att vi inte ställer oss bakom deras budget. Styrets budget går ändå med nöd och näppe igenom, för att Sverigedemokraterna inte tar ställning. Till 2021 förväntar vi oss gehör för våra krav. Allt annat vore skamligt. I en pandemi som drabbar barnfamiljer, men framförallt äldre, så skär man inte ner på förskolan och äldreomsorgen.

Ny partiledare

Nooshi Dadgostar har valts till nya partiledare för vårt parti. Nooshi var så sent som i våras och besökte våra förtroendevalda i Sundbyberg. Hon är en vass politiker med hjärtat på rätt plats. På en kongress, som tvingades skjutas på och sen genomföras digitalt, fick till slut spika Jonas Sjöstedts efterträdare. Vi ser nu att stödet för Vänsterpartiet fortsätter att öka och allt pekar åt ett starkt val för Vänsterpartiet 2022.

Vi syns och vi gör skillnad

Det har strömmat medlemmar till Vänsterpartiet och så sakteliga märks det även i Sundbyberg. Kanske är det LAS-effekten? Kanske Nooshi-effekten? Kanske en pandemi-effekt?

Tyvärr har de fysiska evenemangen blivit färre (och ibland inte alls) och fler event görs digitala. Detta skapar inte alltid de bästa förutsättningarna för aktivism, men ett ovanligt år skapar ovanliga metoder. Våra traditionella Tisdagshäng i Hallonbergen blev livesändningar via Facebook. Vi har med andra ord fått ställa om, vilket har gett oss nya verktyg. MEN – Vi ska ses på stan igen!

I februari började även vår nya politiska sekreterare Hannes Anagrius. Med sina kunskaper från klimat- och miljörörelsen har han bland annat börjat ta fram ett miljömanifest. Han har även stärkt vårt arbete kring sociala media.

Vi är faktiskt Sundbybergs andra största parti på Facebook och största partiet på Instagram. WOW!

Vänstervinster

Det är ingen hemlighet att Vänsterpartiet i Sundbyberg har en värdefull vågmästarroll. En roll och framförallt ett ansvar som förpliktar. Ansvaret handlar om att försöka se till att politiken som förs i staden går till vänster, inte till höger. Fram tills idag, efter mindre än två år, ser vi tydliga förbättringar till skillnad från förra mandatperioden. Vi har bland annat stoppat ombildningar, stoppat nedskärningar inom skolan, lyckats införa Huskurage, sett till att staden minskar skolsegregationens effekter och legat på för skärpa till allt som har med klimat och hållbarhet att göra. Dessa är strukturella vinster som på kort och lång sikt kan skapa bättre förutsättningar för stadens medborgare.

Trots styrets ovilja att gå oss till mötes på viktiga punkter i budgetarbetet, fick vi bland annat igenom att stadens ska verka för fler returpunkter i staden och att ett IOP-avtal ska upprättas med Kvinnojouren.

Vi är dock inte i hamn, politiken måste ta många steg åt vänster. För 2021 blir det extra viktigt att hjälpa, stötta och utveckla våra verksamheter genom att tillföra mer resurser – inte skära ner! Vi behöver stärka vår rörelse och bli fler. Tillsammans kan vi skapa ett jämlikt Sundbyberg!

Julkalendern

Jag hoppas att ingen har missat årets julkalender. Ja, den på TV är också bra, men Vänsterpartiet Sundbybergs julkalender! Över 20 olika personer har skrivit blogginlägg. Vi hade även över fem gästinlägg personer och organisationer.

Slutligen, en riktigt god jul och ett stort och fint gott nytt år till alla! Låt 2021 bli året då vänstern spräcker 15 procents-gränsen på riksnivå och att vänstern i Sundbyberg når nya vinster. Bli medlem! Vi behöver bli fler för att vända samhällets riktning till ett mer jämlikt Sundbyberg, ett Sundbyberg för alla, inte bara de rika. Vi behövs och vi gör skillnad!

Moisés Ubeira
Gruppledare