Blogg

Glad fjäderfri påsk!

Nu är det påsk och visst kan det vara mysigt och trevligt med påskpynt. Men, det går att pynta utan att fortsätta bidra till att fåglar ska behöva lida.

Fjädrar och dun kan tas från fåglar på två sätt; dels efter slakt av djuren, dels genom plockning av levande fåglar. Påskfjädrarna vi ser i den svenska handeln kommer ofta från kalkonindustrin i USA.

Organisationen Djurens rätts kartläggning kring fjäderfäns lidande för påskfjädrarnas skull har fått stor uppmärksamhet i media genom åren. Det har också resulterat i att kommuner uppmärksammat frågan och gjort andra val till djurens fördel.

2017 var endast 25 % av Sveriges kommuner med på Djurens rätts fjäderfria lista. 2018 ökade andelen till 47 %, dvs 136 kommuner och i år 2019 så är hela 214 kommuner med på det fjäderfria tåget. Sundbyberg är dessvärre inte med på denna lista.

I Sundbybergs stad visar sig dock förvaltningen redan ha börjat att göra ett gott arbete med att värna djuren och själva tagit initiativ till att sluta använda fjädrar från fåglar, något vi är väldigt glada för.

Sundbyberg saknar dock fortfarande ett politiskt beslut som säkerställer att staden även i framtiden fortsätter värna djuren. Därför har Vänsterpartiet lagt en motion om att Sundbybergs stad ska sluta köpa in påskfjädrar från fåglar. Till påsken 2020 ser vi till att kvala in på Djurens rätts fjäderfria lista!

Vad ska vi pynta med nu då? Jo här kommer lite fin inspiration från Djurens rätts Rädda Djurenklubben.

Veronica Kallander
18 april 2019