Julkalender: Iran – en diktatur står i brand

Under december månad publicerar vi en julkalender. Det är bloggtexter om aktuella ämnen som är viktiga för oss som parti och våra medlemmar. Vår vice gruppledare i kommunen, Vida Basti, är själv från Iran och skriver backom lucka nio om de protester mot regimen som brutit ut på fler än 200 platser runt om i Iran.

Bakgrund: 1953 inleddes operation Ajax, vilket är den operation genom vilken amerikanska CIA och brittiska MI6, med stöd av Irans dåvarande diktator Shahen, avsatte landets folkvalda premiärminister, Mohammad Mosaddeq genom en statskupp och störtade dennes regering. Mosaddeq nationaliserade landets oljekällor vilket skadade brittiska och amerikanske oljeintressen. Det iranska folket och dess vänsterrevolutionärer störtade senare Shahen (kungen) och hans diktatur.

År 1979 beslutade USA och dess allierade att tillsätta en ny diktator, Ayatollah Khomeini, för att säkerställa sin makt i regionen och över den dyrbara oljan. En islamistisk diktatur har sedan dess härjat i landet och förtryckt det egna folket i 40 års tid. Hundratusentals människor, vuxna såsom barn, har blivit torterade och avrättade i sin kamp om frihet och demokrati.

Mina egna föräldrar fängslades som tonåringar för att de delade ut flygblad tillhörande motståndsrörelsen. De har sett sina vänner bli torterade och avrättade. Min faster dog, höggravid, under tortyr men familjen fick aldrig hennes kropp tillbaka eller ett erkännande om att hon var död, vi har fått informationen genom hennes cellkamrater. Min fosterpappa lyckades rymma från fängelset i flykt från sin avrättning. Mina hjältar!

I november kunde vi läsa om hur arbetarklassens massdemonstrationer spridit sig över hela landet i protest mot det tredubblade bensinpriset, bristen på medicin samt extrem fattigdom som spridit sig över hela landet. Regimen svarade med att stänga ner internet i hela landet i över en vecka. De har fängslat tusentals demonstranter och hotar med att alla som tillfångatas kommer att torteras långsamt till döds, i ett desperat försök att tysta upproren. Regimen skjuter direkt mot demonstranterna från hustak och helikoptrar samt angriper sjukhusen där de tillfångatar skadade. Familjerna som vill få begrava sina älskade måste först betala för kulorna som dödat de. Därefter gör regimen räder på begravningarna för att fängsla fler. De yngsta som mördats är så unga som 13 år gamla. Anhöriga har tagit fram namnlistor på de över 600 personer som dödats och siffran befaras stiga. När iranier från utlandet ringer sina släktingar hör man underrättelsetjänstens röster i bakgrunden, så vi frågar bara om alla mår bra som kodord för ”är ni oskadda”?

Alla diktaturer faller förr eller senare. Jag hoppas innerligt att mitt folk snart ska få den frihet och demokrati som de förtjänar. Iranierna kommer att minnas vilka regeringar i världen som stod bakom folkets kamp och vilka som gjorde eftergifter för att gagna sina egna politiska intressen.

Från UIs hemsida: ”Iran har mycket stora kända reserver av både naturgas och olja. Det innebär nästan en femtedel av den kända naturgasen i världen och nästan en tiondel av oljereserverna. I landet finns dessutom gott om mineraler som järn, kol, zink, nickel, svavel, krom och koppar.”