Blogg

Alla barn har samma rätt till förskola och fritids

Varför ska vi straffa de barn som fått ett syskon eller vars föräldrar är arbetslösa? I december beslutade både Förskolenämnden och Grundskole- och gymnasienämnden att dra ned eller dra in rätten till förskola och fritids för barn till föräldralediga eller arbetslösa föräldrar. Vänsterpartiet var emot det då och vi är emot det nu!

De barn som nu inte får vara på fritids eller får betydligt kortare tid på förskolan blir straffade och bestulna värdefull tid med sina kompisar. Vissa barn är nu rädda för att hamna utanför i sitt kompisgäng och familjer där en förälder jobbar hemma på grund av Coronapandemin kan få svårt att klara av jobbet med tre barn hemma.

Det är lätt att som politiker säga att man tror på barns rätt till lika förutsättningar i livet. Men det är inte genom ord vi visar att det är sant utan via handling. Så nu är det dags att stå upp för idealet och idéerna och inte bara säga de fina orden.

Att minska vistelsetiderna vittnar om att man inte förstått hur extremt viktig förskola och fritids är. Hur stor betydelse de har för barns utveckling och förutsättningar för resten av skolgången. Förskola och fritids är inte bara en plats för barnpassning, där vuxna passar barn. Det är en viktig plats för pedagogisk verksamhet och utveckling av social kompetens. Som stärker barnen som individer och ökar möjligheterna för att lyckas i skolan.

Det är inte fråga om några ”effektiviseringar” när S-C-L-styreteller de andra borgerliga partierna inför besparingar som går ut över elever och barnfamiljer, det är nedskärningar. Politiken måste ha mod att stå upp för alla barns rätt till en jämlik utbildning och möjlighet till personlig utveckling. Låt alla barn som vill vara på förskolan och fritids, det finns andra vägar att gå. Till exempel, bara att sänka Sundbybergs toppolitikers löner till maxbeloppet för vad alla politiker i Vänsterpartiet tjänar, skulle räcka till att ha kvar vistelsetiden för alla barn på fritids (1 miljon kronor om året). Nedskärningar är inte rätt väg!

Vänsterpartiet kommer alltid stå på barnens och barnfamiljernas sida!

Towe Bengtsson
Vice gruppledare