Bekämpa mäns våld mot kvinnor nu!

Under de senaste veckorna har fem kvinnor blivit mördade. Mördade av män de levt med, skaffat barn med och haft en långvarig relation med. Förakt, rädsla och våld – det är vad många kvinnor idag upplever i sina hem – den plats som ska vara som tryggast. Mord är den yttersta konsekvensen av mäns våld. Slagen, hoten, misshandeln och våldtäkterna är brotten som begås varje dag. Ofta efter år av misstro, svartsjuka och kontroll.

Enligt en kartläggning som redovisats av Dagens Nyheter december 2020 har våldet i nära relationer ökat under coronapandemin. Isolering och samhällets nedstängningar gör att det blir svårare för en kvinna att anmäla våldet eller för utomstående att upptäcka. Även FN rapporterar om att våld i nära relation ökat kraftigt under pandemin. Det våld som män utsätter kvinnor och barn för är ett enormt strukturellt och globalt samhällsproblem, som kräver krafttag från hela samhället. Varje gång en kvinna mördas är det ett misslyckande för hela samhället.

Alla måste nu sluta upp och bekämpa våldet tillsammans. Vi kan alla göra mer för att stoppa våldet mot kvinnor. Säga ifrån när hot eller våld inte tas på allvar, markera när någon är aggressiv och går över gränsen, lita på kvinnors upplevelser och framförallt finnas till för den som drabbas.

Men det måste också göras mer politiskt! Vänsterpartiet Sundbyberg har fått igenom flera beslut för att förbättra situationen för våldsutsatta kvinnor. Vi har fått igenom beslut om långsiktigt stöd till Kvinnojouren, vi fick igenom Huskurage för att grannar lättare ska kunna slå larm. Vi har också fått igenom att skolan ska jobba med könsroller, konflikthantering och attityder till våld. Besluten är fattade. Nu väntar vi bara på att styret faktiskt ser till att de beslutade åtgärderna blir verklighet. Vi har väntat länge nog, vi vill se resultat – innan ytterligare en kvinna får sätta livet till.

Towe Bengtsson
Vice gruppledare

Moisés Ubeira
Gruppledare

Behöver du hjälp?

Polisen – 112
Kvinnojouren Sundbyberg – 08-684 228 28
Stjärnjouren är Sundbybergs trans- och tjejjour 08-628 76 10
Kvinnofridslinjen – 020-50 50 50
Brottsofferjouren – 116 006

Är du en man som tycker att det får vara nog nu? Skriv under MÄN:s namninsamling mot mäns våld.
Länk till namninsamlingar.

Läs mer på Sundbybergs hemsida: