Blogg

Allt börjar med en trygg förskola

Hösten är snart här och inom lokalpolitiken innebär det att vi är i startgroparna att utforma budgetförslag för kommunen. Just nu yttrar sig olika verksamheter om vilka behov och utmaningar de ser.

Här tänkte jag främst fokusera på förskolan. Det är nämligen en av verksamheterna som påverkats mest av underfinansiering och även påverkar mångas vardag – både personal, föräldrar och framför allt barnen.

Ni som följt oss länge vet att vi var starkt emot nedskärningarna i förskolan för 2021. Dessa tillsammans med andra planerade nedskärningarna gjorde att vi inte kunde ställa oss bakom styrets budget, trots att vi har en valteknisk samverkan med styret. Styrets budget klarade sig ändå denna gång, för inget budgetalternativ lyckades samla tillräckligt stort stöd. Vi hoppas på fortsatt samverkan med styret, men samverkan behöver innehålla givande och tagande från alla parter.

I förskolans remissvar lyfts i sammanfattningen att förskolepengen inte reviderats under flera år. Samtidigt har löneökningar och övriga kostnadsökningar ägt rum. I detta läge gjorde styret med Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna en kraftig besparing om flera miljoner, genom ytterligare sänkt förskolepeng. Det är verkligen helt fel väg att gå. Verksamheterna behöver mer resurser.

I budgeten för detta år lade vi i Vänsterpartiet hela 18 miljoner mer på förskolan än vad styret gjorde. Detta hade gjort att förskolan sluppit alla krav på effektiviseringar och besparingar och istället gett dem tre miljoner utöver vad de önskat för ett pilotprojekt med sex timmars arbetsdag i en förskoleenhet. Vänsterpartiets budget gick dessvärre inte igenom och förskolan fick till slut hela 15 miljoner mindre än vad man ansåg sig behöva. Effekterna har vi fått ta del av. Begräsningar inom vistelsetiden för förskolebarn till arbetslösa och föräldralediga, minskad förskolepeng och färre behörig personal per barn. Detta pressar såklart de anställda till en bristningsgräns, speciellt under en tid med pandemi och då pedagoger fått göra det yttersta för att få ihop sina scheman, sina raster och samtidigt värna om varje barns utveckling. Barnen och personalen förtjänar bättre.

Trots nedskärningarna är vårdnadshavare väldigt nöjda med verksamheterna i den kommunala förskolan. Detta är egentligen ett bevis på de kompetenta och engagerade medarbetarna som arbetar i verksamheterna och vad de lyckas åstadkomma trots resursbrist. Men det är också dessa duktiga medarbetare vi riskerar att tappa vid fortsatta besparingar. De förtjänar allt stöd och fler kollegor. Deras arbetsmiljö är barnens trygghet och också en garanti för stadens målsättning om en hållbar stad.

Med Vänsterpartiet i styret hade förskolan hade fått de nödvändiga resurserna. Personalen hade fått uppleva sex timmars arbetsdag och barnen hade fått fler kompetenta vuxna kring sig. Det är så ett hållbart samhälle skapas. Vänsterpartiet behövs, NU!

Moisés Ubeira
1:e vice ordförande Förskolenämnden