Mer resurser till fritids!

Den 1 maj i år nekades barn till föräldralediga och arbetslösa fritids på grund av S-C-L-styrets nedskärningar i skolbudgeten. Nu har det äntligen tagits beslut om att alla barn i Sundbyberg ska ha samma rätt till fritids igen från och med våren 2022.

Vi i Vänsterpartiet har kämpat för alla barns rätt till fritids sedan beslutet togs. . Vi har kämpat för barnen som rycktes ur sina sociala sammanhang och för deras möjlighet till likvärdig skoldag som sina kompisar.

Men beslutet ger också en klump i magen – för jag vet hur mycket personalen redan sliter. Barngrupperna behöver bli mindre, inte tvärt om.

Vi lärare i fritidshem, barnskötare, elevassistenter och fritidspedagoger gör vårt bästa för att ge barnen en meningsfull fritid varje dag. Vi stöttar, lyssnar, tröstar, utmanar, löser konflikter, inspirerar och plåstrar om. Vi ger barnen utrymme till att testa sig fram, lära känna sig själva, utveckla sin empatiska förmåga och få inflytande i verksamheten. De får leka fritt, öppna upp sin fantasi och kreativitet tillsammans med oss. Fritidshemmet har en enormt viktig roll att fylla för skolan och i hela samhället. Det behöver synas i stadens budget.

Det har gjorts besparingar på skolan och fritidshemmet länge och konsekvenserna visar sig bland annat i Lärarförbundets undersökning ”Sveriges bästa skolkommun 2021” som släpptes i november veckan. Sundbyberg rankas idag sämre än förra året, resultaten visar bland annat att vi nu har sämre lärartäthet, färre utbildade lärare, mindre resurser till undervisning och sämre lärarlöner. Dessutom är barngrupperna på fritids större än genomsnittet i Sverige.

Nu när barngrupperna blir större igen behövs det mer resurser till verksamheten. Fritidshemsverksamheten är ovärderlig för barns sociala utveckling och skolgång. Det är dags att också ge resurser därefter. För elevernas skull och personalens skull.

Amanda Möllenhoff
Lärare i fritidshem