Dags för trygga anställningar i äldreomsorgen!

Nu i början av 2022 är verksamheterna redan i full gång. Restriktioner finns även detta år i och med den höga smittspridningen. Men förhoppningsvis kommer året präglas mindre av pandemi och mer av valet i höst. Frågan är vad debatten kommer handla om? Vilka frågor kommer vara på tapeten?

Även om vi hoppas vi är i slutfasen av corona-pandemin så kan vi vara rätt säkra på att valrörelsen kommer ha pandemin starkt i minnet. Hur agerade Sundbybergs stad under pandemin? Vilka brister blev tydliga och vad görs för att förbättra dessa?

Att äldreomsorgen i staden har blivit hårt drabbad av pandemin håller nog alla med om. Vi i Vänstern har främst kritiserat otrygga anställningar, osäkerheter kring rutiner och hög andel timanställningar. Det här är problem som äldreomsorgen dragits med även innan pandemin på grund av många år av besparingar och nedskärningar. Men under pandemin har det blivit så tydligt, inte minst när smittspridning har förvärrats av alla personalbyten.

Under oktober 2020 lade vi en interpellation som tog sikte på arbetsvillkoren i äldreomsorgen. Vi lyfte information som vi hade tagit del av, där anställda vittnade om att de länge fått arbeta med visstidsanställningar och timanställningar trots önskemål om att få heltidstjänst. Detta går direkt emot det uppdrag som det politiska styret haft – att arbeta för rätt till heltid. Vi frågade även om andelen heltidsanställda hade ökat samt vilka ambitioner styret hade för att omvandla timanställningar till heltidsanställningar. Svaret vi fick var inte särskilt betryggande.

I december 2021 rapporterade SVT om en granskning av timanställningar i de 50 största kommunerna. Rapportens slutsats bekräftar vår farhåga och de brister vi tidigare belyst. Granskningen visade att år 2019  arbetade timanställd vårdpersonal inom äldrevården i Sundbyberg  totalt 12 872 arbetstimmar. Det motsvarar ungefär 80 heltidstjänster. Detta var alltså innan pandemin. I september 2021 hade dock siffran inte förbättrats överhuvudtaget. Pandemin har alltså inte lett till någon omprioritering och inte minskat timanställningarna i Sundbyberg. Det är bara Solna och Uppsala som ligger sämre till i granskningen.

Inför budgeten för 2021 sa vi från Vänsterpartiet nej till styrets budget, just för att den sparade så mycket på äldreomsorgen. Vi kan nu konstatera att styret satt onödig press på vårdpersonalen och försvårat arbetet med att minska andelen timanställda, precis som vi varnat för.

Det krävs ett omtag inom äldreomsorgen där anställningarna ska vara trygga och långsiktiga och där vi sätter stopp för vinsterna i välfärden. Äldreomsorgen ska vara i kommunal regi eller icke-vinstdrivande och för de äldres, anhörigas och även de anställdas skull. Det är så vi skapar en hållbar äldreomsorg för framtiden – för alla!

Moisés Ubeira
Gruppledare