Blogg

Skolval eller skolkval?

Förra veckan öppnade skolvalet för alla de familjer med barn som ska börja förskoleklass eller årskurs sju till hösten. Nu väntar veckor av kval och funderingar för många. Hur väljer vi rätt? Vad blir bäst för vårt barn? Hur får vi livspusslet att gå ihop? Hur vet vi ens vilken skola som är bra?

Lättare blir inte valet för att all relevant statistik som gör det möjligt att jämföra skolor har blivit ”företagshemligheter” och inte längre är offentlig information.

Till alla föräldrar där ute som liksom jag, nu står inför valet att välja skola vill jag säga detta:
Välj en av våra kommunala skolor! Gör det för ert barn och gör det för stadens alla barn. Gör det för att Sundbybergs kommunala skola är bra och ger bra resultat. Gör det för att stadens lärare, skolledare och personal är engagerad och erfarna.

Men gör det också för att vi har fler behöriga lärare och färre elever per lärare än friskolorna har.  Gör det för att du och vi ska kunna fortsätta påverka, kontrollera och ställa krav på våra skolor. Och för att pengarna ska gå till undervisning och lärarlöner istället för rakt ner i aktieägarnas fickor. Gör det också för att vi i den kommunala skolan aldrig skulle sätta upp regler för kjollängd eller synliga bh-band.

Det finns mycket att göra för att förbättra även den kommunala skolan, men vi skulle komma en bra bit på vägen om vi förbjöd vinstsyftande skolor, så att de slutade att på ojämlika villkor suga ut resurser från kommunernas skolor. Och det skulle bli mycket lättare att se till att pengar vi faktiskt avsätter till skolan då går till en bättre skola och inte till Barbara Bergströms nöjesåkande i privatflygplan.

Det är dags att avskaffa #marknadsskolan.

Towe Bengtsson
Vice gruppledare