en bild med texten

Förstör inte Ör!

Nu är detaljplanen för Örvallen ute på samråd. Det är en intressant utveckling som kan ge många positiva mervärden. Vi ser att det även finns risker i planerna och i ett yttrande den 23 maj 2022 i Exploaterings- och näringslivsutskottet framförde vi nedanstående.

Vänsterpartiet är positiv till de planerade byggnationerna kring Råsta-Örvallen med fokus på idrottsanläggning, vattendamm samt spillvattenanläggning. Ett utbyggt och lättillgängligt idrottsområde i Sundbyberg är viktigt för folkhälsan. Under lång tid flaggade vi för de ökade kostnaderna med en multihall på Sundbybergs IP. Vi lyfte behovet att se över alternativa platser och därför är det extra glädjande att se hur denna alternativa plan nu tagit form och ska på programsamråd.

Vi ser att möjligheterna för att skapa synergieffekter i området är goda men vill lyfta några särskilda punkter:

Olika nivåer av exploatering

I planprogrammet presenteras tre olika nivåer på exploatering (mini, medium och maxi). Alla tre har olika för- och nackdelar. Vänsterpartiet vill bevara och beskydda stadens grönområden, därför ser vi redan nu att alternativet “maxi” inte är i enighet med vår vision om stadsplanering för Sundbyberg framöver. I maxiscenariot presenteras en mer omfattande förändring med en stor exploatering där hela 782 bostäder möjliggörs men även stora delar planområdet bebyggs. Även om Vänsterpartiet är positiva till fler bostäder för att minska bostadsbrist och trångboddhet, ser vi att det finns en tydlig målkonflikt med bevarande av grönområden. I maxi-scenariot kan de negativa konsekvenserna påverka naturvärden alltför mycket.

Höga rekreativa värden

Vänsterpartiet vill se ett tydligt rekreativt stråk där grönområdet får ett starkt inslag och ger möjligheter till utevistelse, gång och cykling. Sundbybergarens möjlighet till natur och rekreation är viktig att bevara och skydda samtidigt som vi förtätar staden. Med andra ord bör spillvattenanläggningen och vattendammen inte bara bli en teknisk plats som hanterar ett problem, utan vara en del av naturupplevelsen och bjuda in till rekreation och avslappning. Våra grönområden behöver värnas och stärkas.

God infrastruktur för alla

Slutligen vill vi lyfta vikten av att byggnationerna ska ge bostäder för allas plånböcker samt för både ensamhushåll och familjer. Under lång tid har lägenheterna som byggts i Sundbyberg framförallt varit små vilket påverkat och skapat svårigheter med bland annat stadsplanering och ekonomisk förutsägbarhet. Vi ser gärna att Fastighet AB Förvaltaren uppdras att bygga i området, samtidigt som samtliga aktörer ska ha ett uppdrag i att bygga blandade lägenhetsstorlekar.

Towe Bengtsson

Moisés Ubeira