Stoppa den årliga hyreshöjningen

Bostadssituationen har varit ansträngd länge och den ekonomiska situationen för många förvärrades under coronakrisen. Under pandemin blev det tydligt att chanserna att klara sig undan smittan var en klassfråga. Många miste sina jobb i den ekonomiska nedgången och riskerade då dessutom vräkning. För när det inte byggs tillräckligt med hyresrätter blir det bostadsbrist, trångboddhet och hyror pressas upp. Att inte bara behöva oroa sig för smittan och arbetet utan även för sitt boende är förödande.

När Ryssland invaderade Ukraina följde prisökningar, leveransproblem och ännu mer ekonomisk oro. Detta har inneburit att många arbetsplatser helt försvunnit, många blivit arbetslösa och många hushåll har fått minskade marginaler. Ovanpå det har vi fått en rekordinflation (över sex procent sedan mars och nu uppe på över åtta procent), med främst höjda livsmedelspriser, el- och bränslepriser.

Boende är något vi alla behöver. Med redan höga hyror i storstadsområdena har många på grund av prisökningarna fått svårt att betala hyran. Riksbank och stat har försökt hålla nere räntor och bostadsrättsinnehavare och villaägare har fått lättnader för amorteringar, men hyresgäster har inte fått några lättnader.

En kommuns syfte är att finnas till för sina invånare

Vårt förslag är att våra kommunala bostadsbolag; såsom Förvaltaren i Sundbyberg och MKB i Malmö sätter stopp för den årliga hyreshöjningen för året 2023. Detta är något vi föreslog redan när pandemin slog till och inflationen har nu gett oss ännu en anledning. Detta förslag är inte bara bra för särskilt drabbade hyresgäster utan skapar även en allmänt större trygghet inför framtiden, samt något större ekonomiska marginaler hos många.

Förslaget innebär såklart en intäktsminskning från bolagens totala hyresintäkter. Det kan sättas i relation till de vinster som levererats till kommunerna av bostadsbolagen i flera år – betald av hyresgästerna i form av höga hyror. Att som kommun gripa in för att få ner invånarnas hyreskostnader är inget konstigt. Många kommuner gav det lokala näringslivet hyreslättnader under coronakrisen. Självklart behövs det göras ännu mer för den ekonomiska tryggheten idag.

En kommuns syfte är att finnas till för sina invånare, det gäller även kommunala bolag. Med vårt förslag hjälper vi många hushåll i extraordinära tider. Det många i Sverige behöver idag är trygghet – inte mer oro. Och medborgarnas trygghet är politikens ansvar.

Momodou Malcolm Jallow, Vänsterpartiets riksdagsledamot och bostadspolitisk talesperson
Moisés Ubeira, Vänsterpartiet Sundbyberg
Emma-Lina Johansson