Vänsterpartiet förändrar – i opposition och i majoritet.

Sedan drygt ett år har Vänsterpartiet varit i opposition i Sundbyberg. Det innebär att vi får svårare att få genom våra förslag i nämnder och kommunfullmäktige. Till exempel så röstade Moderaterna ner vårt förslag om att tillsvidareanställning och heltid ska vara norm när kommunen anställer, de röstade ner vår satsning på ökad personaltäthet i förskolan och stoppade arbetet med en social investeringsfond.

Men även i opposition går det att förändra. Senast i veckan har Förvaltaren meddelat att man ska testa kompiskontrakt samt försöka komma åt den olovliga andrahandsuthyrningen, något som Vänsterpartiet lade motioner om våren 2016. I höstas lade vi också en motion om att införa Huskurage för att förhindra våld, och efter det har Förvaltaren meddeladet att även är intresserade av att jobba med detta. På kommunfullmäktige i måndags fick vi också, efter närmare ett års arbete, med oss de andra partierna i att möjliggöra bevarandet av vegetarisk dag i t ex skolan i samband med att stadens nya måltidspolicy antogs.

I onsdags hade vi också Jonas Sjöstedt på besök i Sundbyberg. Han träffade personal, boende och deras anhöriga på äldreboendet vid Ekbacken som tagits över av Frösunda. Företaget har inlett med att ”hyvla” (dvs sänka) anställningsgraden för flera av de anställda och hota de som klagar med sparken. Staden gjorde redan andra veckan en oanmäld inspektion och hittade så många brister att man nu kräver Frösunda på vite. Nämnde jag att Frösunda förra året hade en vinstmarginal på 22 %?

Det är så här det är. Vi är inte Sveriges, eller ens Sundbybergs, största parti. Men genom att lyssna på folk och föreningar, prata med anställda i skola, äldreomsorg, socialtjänst mm och hämta goda idéer från andra kommuner, kan vi lägga genomtänkta förslag som steg för steg gör Sundbyberg till en öppen stad för alla. Det arbetet upphör inte bara för att vi, tillfälligt, hamnat i opposition.

Men, mycket finns att göra. Vi ska få bort rövarkapitalismen från våra äldreboenden, bryta skolsegregationen och se till att ett förstahandskontrakt inte enbart är för de rika. På måndag är det första maj. Då ska vi fira våra segrar. Men vi ska också se framåt och vara tydliga med vilken värld det är vi vill ha. Låt mig vara tydlig: I min värld används skattepengar till vård och omsorg, inte vinster, i min värld är det inte föräldrarnas ansvar att välja rätt skola, i min värld ger alla skolor barnen det stöd de behöver. Och i min värld är inte ett privatlån på 3 miljoner förutsättningen för att få en bostad. Upp till kamp!

Jesper Wiklund

28 april 2017