• Vi väljer välfä...

Vi väljer välfärd före vinstintresse

Vårbudgeten

I tisdags beslutade Landstingsfullmäktige att inte höja priset på SL-kortet som Allianspartierna föreslagit. Det är en seger för Vänsterpartiet och alla er som varit med och protesterat mot försämringarna.

Samma dag beslutade riksdagen också att godkänna regeringens vårbudget – det är en ännu större seger för Vänsterpartiet som förhandlat med regeringen om att få med sina förslag för att stödja budgeten. Tack vare det sammarbetet och våra riksdagsledamöters hårda förhandlingar med S och Mp har vi nu fått beslut om

• Ökade resurser till äldreomsorgen (ca 9 miljoner bara för Sundbyberg)
  • Ökade resurser till förlossningsvården
  • Stabilt stöd till kvinnojourerna
  • Glasögonbidrag till alla barn
  • Gratis medicin till alla barn
  • Höjt underhållsstöd
  • Höjt golv och tak i a-kassan
  • Höjt bostadstillägg för alla pensionärer
  • Datum för avskaffande av stupstocken i sjukförsäkringen

Det här är Vänsterpartiet och vänsterpolitik i praktiken och alla ni som är medlemmar i eller har röstat på Vänsterpartiet har bidragit till att få till de här efterlängtade reformerna.

När högerregeringen satsade på skattesänkningar för välbeställda, väljer vi istället satsningar som gynnar barn, pensionärer, anställda, kvinnor, mödrar, sjukskrivna och arbetslösa. Vi väljer reformer som bygger ihop landet, istället för reformer som drar isär det. Vi väljer reformer som stärker människor istället för att knäcka dom. Vi väljer välfärd före vinstintresse och vi väljer solidaritet före egoism.

Eftersom det här är den sista bloggen innan sommaruppehållet så vill jag göra er uppmärksamma på ytterligare en sak som den breda vänstern drivit igenom, framför allt fackföreningsrörelsen – rätten till semesterledighet. Så i sommar när du lägger ifrån dig boken, påtar i rabatten eller slöar på balkongen – skicka en extra tanke till våra föregångare som kämpade för ett bättre samhälle och vår rätt till vila och återhämtning. Den kampen för vi vidare.

Glad sommar på er alla!

Jesper Wiklund