• Släpp sargen, l...

Släpp sargen, landstinget

Jesper WiklundI veckan har jag varit på besök i Ursvik, en ny stadsdel som växer snabbt. Det är spännande att vara med när detta nya tar form, och det ska bli kul att se hur stadsdelen upplevs av Ursviksborna själva om några decennier. Vår uppgift i kommunen är att se till att det finns utrymme för olika boendeformer (både hyresrätter, bostadsrätter och småhus), att det finns skola och förskola, möjlighet till kultur och motion, och även lokal service som matbutiker, apotek och liknande funktioner.

Ursvik har dock ett orosmoln på himlen: Ursviksborna ska, precis som alla andra sundbybergare, kunna ta sig till jobbet, skolan eller träningen utan att vara beroende av bil. Ändå försörjs Ursvik just nu med endast en busslinje – med glesa turer som ofta ställs in. Det är svårt att locka folk att pendla till arbetsplatser med så dålig lokaltrafik, och det riskerar personalförsörjningen på våra skolor i området. Det är också svårt att få folk att bosätta sig i ett område där en familj kanske behöver två bilar för att kunna ta sig till jobb och fritidsaktiviteter på ett smidigt sätt.

Tyvärr har utbyggnaden av tvärbanan till Kista fastnat i landstinget, och senast i förra veckan talade det moderata trafiklandstingsrådet om att skjuta ytterligare investeringar på framtiden. Om det här tar för lång tid riskerar vi att bygga in ett bilberoende i hela norra Sundbyberg. Detta är inte särskilt klimatsmart och ingår inte i bilden av den framtidskommun som jag föreställer mig. Självklart ska vi se till att det finns skolor, vi ska bygga hyresrätter och erbjuda fritidsaktiviteter – men landstinget behöver släppa sargen och komma in i matchen för bra kommunikationer i hela staden. Bästa sättet att åstadkomma det är att kontakta politikerna i landstinget och framföra åsikter. Deras kontaktuppgifter hittar du här.

Jesper Wiklund