Vad tycker du är viktigast i Sundbyberg 2016?

jesper_porträtt2Nu börjar snart arbetet med att ta fram en budget för Sundbyberg 2016. Nästa vecka får vi reda på vilket ekonomiskt utrymme vi har att göra de satsningar vi tycker är viktigast. Efter det börjar den politiska diskussionen om vilka satsningar som måste göras, vilka som borde göras och vilka som inte kan göras.

Vänsterpartiet har så klart en lång lista på saker vi tycker borde göras för att minska klassklyftorna, bryta segregation, öka jämställdheten, stoppa diskriminering och bygga en stad som är hållbar både för miljön och för människorna som bor i den. Men vi kan inte göra allt samtidigt, och vi måste komma överens med de andra partierna i styret samt minst ytterligare ett parti i fullmäktige – annars blir det inte verklighet av något av våra förslag.

Så nu gäller det att prioritera. De närmsta månaderna kommer vi prata inom styret, men framför allt prata inom partierna. I Vänsterpartiet är det medlemmarna som styr. Därför är det våra medlemmar som ska besluta om vilka prioriteringar vi tycker är viktigast att göra: Är det ökade resurser till skolan? Fler händer i äldreomsorgen? Grönare parker? Mer kultur? Fler cykelbanor?

Är du medlem i Vänsterpartiet? Välkommen att vara med – kallelse till medlemsmöten kommer att komma. Är du inte medlem i Vänsterpartiet? Dags att gå med!

Jesper Wiklund